Περισσότεροι από 1,1 εκατομμύριο Αφγανοί έχουν ήδη απελαθεί από το Ιράν μόνο μέσα στο 2025, ενώ σύμφωνα με τις αρχές, ο αριθμός των υποψήφιων για απέλαση αγγίζει τα 4 εκατομμύρια. Μόνο τις τελευταίες εβδομάδες, 40.000 Αφγανοί μεταφέρθηκαν στα σύνορα μέσα σε λίγες ώρες, σύμφωνα με το ιρανικό υπουργείο Εσωτερικών.
Η δραστική αυτή πολιτική απέλασης έρχεται σε μια περίοδο αυξημένης έντασης και υποβόσκοντος πολέμου μεταξύ Ιράν και Ισραήλ. Όπως υποστηρίζουν κύκλοι προσκείμενοι στην Τεχεράνη, ένα σημαντικό ποσοστό πρακτόρων που δρούσαν στο εσωτερικό του Ιράν εκ μέρους ξένων δυνάμεων —ιδίως του Ισραήλ— είχαν αφγανική καταγωγή ή χρησιμοποιούσαν την αφγανική κοινότητα ως κάλυψη.
Η ιρανική ηγεσία παρουσιάζει την επιχείρηση ως καθαρά αμυντική και απολύτως απαραίτητη για την εθνική ασφάλεια, ωστόσο η κίνηση αυτή γεννά ηθικά και πολιτικά ερωτήματα. Πολλοί Αφγανοί είχαν βρει καταφύγιο στο Ιράν μετά την ανάληψη εξουσίας από τους Ταλιμπάν, ενώ πλέον αντιμετωπίζουν μαζική απέλαση, ανεξαρτήτως του καθεστώτος τους.
Οι υποστηρικτές του Ιράν στη Δύση —ιδίως προοδευτικοί κύκλοι που το στήριζαν λόγω της αντίθεσής του στο Ισραήλ— βρίσκονται τώρα σε ιδεολογικό δίλημμα: θα καταδικάσουν την πολιτική απέλασης ή θα τη δικαιολογήσουν ως μέτρο εθνικής αυτοπροστασίας;
Πώς τοποθετείστε εσείς; Πρόκειται για ακραία καταπάτηση δικαιωμάτων ή για ένα αναγκαίο μέτρο πολέμου απέναντι σε έναν αόρατο εχθρό; Γράψτε τη γνώμη σας στα σχόλια.